(Business) Creativiteit

Hoe maak je creativiteit rendabel in je business?

19/07/2023

< Ga terug naar blog home

Het is een waardevolle strategie om creativiteit te omarmen in je bedrijf om je bedrijfskoers te versnellen. Ik vertel je graag waarom: creativiteit is de brandstof voor innovatie, het trekt klanten aan en je kan er doorlopend concurrentievoordeel mee behalen. Maar hoe doe je dat dan?

Creëer een creatieve cultuur!

Zorg voor een creatieve cultuur in je bedrijf waar medewerkers worden aangemoedigd om ideeën te delen, risico’s te nemen en te experimenteren. Creëer een cultuur waarin fouten worden gezien als leermogelijkheden en niet als fouten.  Het is belangrijk dat het management creativiteit ondersteunt en dit faciliteert. Dit kan je doen door tijd, middelen en budgetten toe te wijzen voor creatieve projecten, creatieve ontwikkeling en innovatie. Geef je team bijvoorbeeld eens een leuke ervaring of brainstorm cadeau. Ze waarderen het heel erg als ze kunnen meedenken.

Inclusieve teams

Stimuleer diversiteit in team zodat je kan leren van elkaar. Soms denken we dat we allemaal mensen zoals onszelf moeten aannemen om het best functionerende team te krijgen. Mogelijk op de korte termijn kan je dan wel het beste samenwerken. Maar op lange termijn wordt je niet maximaal geprikkeld. Het is goed om verschillende perspectieven mee te krijgen tijdens je werk. Dit kun je doen door je teams eens te mixen, kritisch naar teamsamenstellingen te kijken en ook mannen en vrouwen meer laten samenwerken. Gegarandeerd nieuwe inzichten en ideeën. 

Organiseer brainstormsessies

Organiseer regelmatig brainstormsessies met je team, partners, stakeholders of zelfs klanten om nieuwe ideeën te bedenken en met elkaar te kunnen samenwerken. Juist die samenwerking zorgt ervoor dat er nieuwe paden gelegd kunnen worden in de hersenen en je samen tot nieuwe creatieve ideeën kan komen. Maar let op, dat het geen overleg meeting wordt waarin alleen maar wordt gezonden of gepraat. Zorg voor creatieve inspiratie, tools en evt een goede facilitator die de juiste vragen kan stellen. 

Beloon creativiteit

Beloon creativiteit met goede beloningsstructuren die creativiteit en innovatie aanmoedigen. Schrijf bijvoorbeeld een wedstrijd uit waarbij je in teams in groepjes een halve dag krijgen om een pitch te bedenken voor een vraagstuk waar jij al een tijdje mee loopt. Verzorg hierbij lekkere snacks en een gave prijs. Dat is weer eens wat anders dan tafelvoetbal op de donderdag/vrijdagmiddagborrel. 

Maak creativiteit meetbaar

Hoe bepaal je of iets geld oplevert als je het niet inzichtelijk hebt. Maak creativiteit meetbaar met key performance indicators (KPI’s) om de impact van creatieve projecten te meten. Analyseer en evalueer de resultaten om te zien welke ideeën succesvol zijn en waar mogelijk verbeteringen kunnen worden aangebracht. Goede KPI’s zouden kunnen zijn: deelname/download of reacties op creatieve uiting, PR waarde , interne betrokkenheid of bijvoorbeeld de time-to-market.

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op de agenda

Nieuwe kennis zijn nieuwe ideeën. Zorg ervoor dat medewerkers uitgedaagd blijven en nieuwe dingen blijven leren. Dit komt ten goede van het innovatie vermogen in je bedrijf. Investeer in opleidingen en ontwikkeling van medewerkers. Bied trainingen en workshops aan die gericht zijn op het stimuleren van creativiteit en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden bij medewerkers.

Out of the comfort zone bedrijfsuitjes

Inspiratie is goed voor nieuwe ideeën. En wanneer doe je nieuwe inspiratie op. Als je dingen onderneemt die je inspiratie geven. Dus ga in plaats van zuipen een eens naar een museum en laat je daar eens inspireren. Leer elkaar beter kennen door echt verbinding met elkaar aan te gaan,  ga surfen of volg een cursus pottenbakken. Je handen aan het werk zetten is ook erg goed voor je ideeën. Lego Serious Play workshops zijn hier ook heel erg geschikt voor en leveren hele interessante inzichten op.

Creativiteit integreren in je bedrijf leidt tot verbetererde prestaties en grotere kansen voor groei en duurzaam concurrentievoordeel. Kan ik je helpen om creativiteit in je business te integrerern of wil je eens sparren? Neem dan gerust contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *