(Business) Creativiteit

Dit is hoe je LEGO® SERIOUS PLAY® creatief kunt inzetten als oplossing op bedrijfsproblemen.

07/03/2022

< Ga terug naar blog home

Ik ga heel eerlijk met je zijn. Ook ik loop wel eens vast op een bepaald stuk in mijn bedrijfsprocessen of strategie. Hier lang mee blijven worstelen kost tijd, energie en tsja, ook wel je motivatie. Uiteindelijk moet je er toch aan toegeven en kan het brainstormen naar een oplossing beginnen. Maar wat nou als je telkens niet verder komt in ideeën?

Gelukkig heeft LEGO® een fantastische oplossing gevonden om het creatief denken te stimuleren.

Ik hoor je al denken: wacht even Lisa, bedoel die plastic blokjes waar ik vroeger huizen en kastelen mee bouwde?

Jep, die bedoel ik! Ben jij benieuwd hoe LEGO® SERIOUS PLAY® je gaat ondersteunen in je businessplan? Lees dan snel verder en kom er achter wat voor geweldige functies deze plastic blokjes je te bieden hebben.

Waarom is LEGO® SERIOUS PLAY® de oplossing op mijn business probleem?

LEGO® heeft sinds 2002 een bijzondere uitgave gemaakt voor bedrijven en ondernemers. Deze uitgave heet LEGO® SERIOUS PLAY® en het helpt deelnemers creatief denken en problemen oplossen. Mensen bouwen met deze plastic blokjes driedimensionale modellen van hun ideeën en vertellen hierbij uitgebreide verhalen. Zonder post-it notities of andere middelen. Dit brengt hen uiteindelijk bij oplossingen op vraagstukken over innovatie, strategie- en visieontwikkeling, communicatie, samenwerking, productontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.

Dit klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn.

Gelukkig dachten studenten op de Zwitserse universiteit dit ook, en hebben zij samen met het bedrijf LEGO® uitgebreid onderzoek gedaan naar deze methodiek. En wat blijkt? Het helpt echt. Dat maakt dat de LEGO® SERIOUS PLAY® methodiek volledig wetenschappelijk onderbouwd is door systeemdenken, neurowetenschap, strategie en gameontwikkeling.

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens de workshop stappen we uit ons oude denkpatroon en denken we niet meer binnen de lijntjes. We gaan aan de slag met je concrete uitdaging. Ik als facilitator stel vragen die bij je vraagstuk passen, waarna de deelnemers hun antwoorden individueel visualiseren. En dat, met LEGO®! We wisselen uitdaging, bouwen, delen en reflecteren steeds met elkaar af. Met gegarandeerd verrassende resultaten!

Is dit ook voor mij geschikt?

De LEGO® SERIOUS PLAY® methode kan gebruikt worden in verschillende organisaties en teams, maar ook bij individuele vragen. Denk aan: strategieontwikkeling, fusies, teamontwikkeling, productontwikkeling en andere veranderings- en vernieuwingsprocessen. Zelfs wanneer je nog nooit eerder met LEGO® hebt gespeeld – zoals ik voordat ik met LEGO® SERIOUS PLAY® aan de slag ging – is dit dé manier om op een unieke manier grote hoogtes te bereiken.

Wat levert creatief denken met LEGO® SERIOUS PLAY® op?

Je bent uiteindelijk op zoek naar een oplossing. Een creatieve, out of the box oplossing op je complexe vraagstuk. Maar wat betekent dit nou concreet? Ik heb het even voor je opgesomd:

  • Het uitwerken van creatieve bedrijfsstrategieën – waar gaan we naartoe?
  • Het vinden van je ‘why’ – waarom doen we wat we doen? 
  • Het bepalen van je bedrijfsidentiteit – waar staan we voor, wat willen we betekenen en wat zijn onze waarden?
  • Het ontwikkelen van een team – wie zijn wij als team, hoe werken we samen en hoe kan dat beter? En daarnaast: waar liggen ieders talenten en ambities?
  • Het ontwikkelen van een product of dienst – hoe geef je dit vorm?
  • Het bepalen van je businessmodel – hoe ziet die eruit?

Dus, met LEGO® SERIOUS PLAY® bereiken we een grote betrokkenheid van alle deelnemers, los je complexe vraagstukken op, creëer je nieuwe kennis, inzichten en draagvlak en realiseer je succesvollere bijeenkomsten met veel plezier.

Ik ben verkocht, waar kan ik me aanmelden?!

Ben jij benieuwd of LEGO® SERIOUS PLAY® geschikt is binnen jouw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op via onderstaande contactgegevens en ik help jou met het uitwerken van dat fantastische ondernemers idee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.